Awans zawodowy

Nauczyciel kontraktowy

Nauczyciel kontraktowy
Ocena dorobku i umiejętności nauczyciela bibliotekarza starającego się o awans na nauczyciela mianowanego

Opracowała: Bożena Pastuszak
Doradca Metodyczny Nauczycieli Bibliotekarzy
ODN Biała Podlaska

Lp Obszar rozwoju zawodowego Umiejętności nauczyciela Ocena
1. Doskonalenie warsztatu pracy. potrafi planować pracę w bibliotece, z uwzględnieniem specyfiki zadań szkoły, programów nauczania oraz potrzeb i oczekiwań uczniów. -gromadzi zbiory biblioteczne we współpracy z nauczycielami, uwzględniając wymagania programowe i znajomość rynku wydawniczego. -umie ewidencjonować zbiory zgodnie z Rozporządzeniem Min. Kult. i Dz. Narod, z 5.11.1999 r. Dz .U .nr 93 -potrafi utworzyć i prowadzić warsztat informacyjny biblioteki 
[ księgozbiór podręczny ,katalogi, kartoteki ]
-potrafi utworzyć warsztat metodyczny nauczyciela bibliotekarza, umie dokonywać korekty zawartości warsztatu zgodnie z aktualnymi tendencjami. -umie zaplanować komputeryzację biblioteki  
2. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych 
i cywilizacyjnych.
-zna problemy lokalnego środowiska, uwzględnia
w planach współpracę z biblioteką publiczną, parafialną,
domem kultury.
-potrafi rozpoznać potrzeby czytelników i stworzyć warunki organizacyjne [czytelni ,kącik czytelniczy ] i czytelnicze
[ odpowiednie zbiory ].
-w pracy pedagogicznej z czytelnikiem uwzględnia problematykę: ekologii, edukacji, europejskiej, tolerancji, regionalizmu i tradycji, nałogów, edukacji zdrowotnej.
3. Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych,
edukacyjnych, wychowawczych 
i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły.
-aktywnie uczestniczy w pracach Rady Pedagogicznej -uczestniczy w pracach zespołu przedmiotowego -wspiera lub koordynuje realizację ścieżki Edukacja czytelnicza i medialna -wspiera realizację innych ścieżek edukacyjnych -współuczestniczy w tworzeniu i realizacji Programu Wychowawczego Szkoły -wspiera pedagogizację rodziców-gromadzi odpowiednią literaturę. -współpracuje z nauczycielami w kształceniu kultury czytelniczej i informacyjnej uczniów [konkursy wystawy imprezy czytelniczo-literackie].
4. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii komputerowej 
i informatycznej.
-posiada podstawową umiejętność obsługi komputera, -zna aktualnie stosowane komputerowe programy biblioteczne [MOL, Sowa] –  potrafi korzystać z Internetu jako źródła informacji i w miarę możliwości uczy tego czytelników . -potrafi tworzyć bazę danych księgozbioru
5. Wiedza z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki 
i dydaktyki 
oraz ogólnych problemów oświaty.
-zna podstawy psychologii, pedagogiki, dydaktyki : 1. zasady i metody wychowania i nauczania w pracy biblioteki, 2. aktywizujące metody nauczania , -zna sposoby rozpoznawania potrzeb i oczekiwań i ich wyniki wykorzystuje do poprawy pracy biblioteki, -interesuje się zmianami zachodzącymi w oświacie
i bibliotekarstwie.
6. Znajomość przepisów oświatowych 
i bibliotekarskich
-zna ustawę o systemie oświaty i Kartę Nauczyciela, -zna swoje obowiązki ,kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej , -zna Statut Szkoły -potrafi przygotować statut biblioteki jako załącznik do statutu szkoły, -zna program przysposobienia czytelniczego i informacyjnego dla szkół średnich oraz program ścieżki Edukacja czytelnicza i medialna . -zna Program wychowawczy szkoły -zna Ustawę o bibliotekach ,Rozporządzenie Min. Kult. I Dziedzictwa Narod. oraz normy bibliograficzne potrzebne do opracowania zbiorów, stosuje zasady Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *