Awans zawodowy

Opis i analiza przypadku


Renata Zawadzka
Szkoła Podstawowa Nr 21, Lublin

1. Identyfikacja problemu

W szkole istnieje kilka grup uczniów potrzebujących wsparcia:

uczniowie o zaburzonym zachowaniu wynikającym z zaburzeń emocjonalnych, lub z innych powodów,
uczniowie bardzo zdolni, ale nie wytrzymujący presji nauczycieli i rodziców, którzy oczekują od nich bycia „najlepszym uczniem”,
uczniowie, którzy czują się odrzuceni (w domu rodzinnym, w szkole, w grupie rówieśniczej),
uczniowie, którzy mają kłopoty z nauką (mniej zdolni, o obniżonej normie intelektualnej, zaniedbani wychowawczo),
uczniowie zagrożeni narkomanią lub alkoholizmem,
uczniowie, którzy weszli w kolizję z prawem.

Własna obserwacja oraz informacje szkolnego pedagoga, nauczycieli, wychowawców klas, wywiad z rodzicami potwierdza istnienie problemu i konieczność pomocy  uczniom przez zajęcia biblioterapeutyczne prowadzone przez bibliotekarzy szkolnych (terapeutyczna funkcja biblioteki szkolnej).

2. Geneza i dynamika zjawiska

Przeprowadzenie  obserwacji uczniów ze zwróceniem szczególnej uwagi na:  zachowanie się w grupie i poza grupą, nastroje, sposób mówienia, stosunek do nauczycieli, relacje z rodzicami, sposób spędzania wolnego czasu w czytelni.

Dokonanie analizy wypożyczeń: tematyka wypożyczonych książek, ilość przeczytanych książek w ciągu ostatniego kwartału, miesiąca, tygodnia, najpopularniejszy autor, liczba przeczytanych lektur szkolnych.

Zasięgnięcie opinii o uczniu u jego wychowawcy, innych nauczycieli, pedagoga szkolnego, kolegów.

Przeprowadzenie rozmów z uczniem o: jego zainteresowaniach, ważnych dla niego wydarzeniach w domu i w szkole, o planach i marzeniach, nastrojach.

Organizacja procesu biblioterapeutycznego: diagnoza, utworzenie grup terapeutycznych, prowadzenie zajęć przez przeszkolonego bibliotekarza.

3. Znaczenie problemu
Jeżeli proces biblioterapeutyczny w szkole będzie przebiegał prawidłowo, to uczeń:

Nabędzie przekonania, że w książkach można znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących pytań natury egzystencjonalnej. Można będzie uzyskać wzorce osobowe, materiał do refleksji nad samym sobą i nad tym co się czyni.

Dokona doboru lektur zgodnie z własnymi potrzebami psychicznymi.

Będzie miał odwagę prosić o pomoc w sytuacjach dla siebie trudnych.

Wyrobi sobie nawyk obcowania z wytworami kultury i czerpania z nich radości i inspiracji do własnego rozwoju.

Wzmocni normy moralne jako podstawy właściwego funkcjonowania w społeczeństwie.
Umocni w sobie przekonania ja też mogę, ja też potrafię.

Ugruntowuje wiarę w to, że w szkole są osoby, które mogą pomóc w rozwiązywaniu jego trudnych osobistych problemów.

Wzmocni swą wiarę w to, że bibliotekarz jest sojusznikiem ucznia, jego doradcą polecającym mu właściwą, dostosowana do potrzeb, książkę lub inny rodzaj informacji.

Nabędzie umiejętności czerpania radości ze zdobywania nowej wiedzy i dzielenia się nią z innymi ludźmi.

Nabierze przekonania, że biblioteka szkolna jest placówką, w której zawsze można uzyskać pomoc w podjęciu decyzji, co do sposobu spędzania wolnego czasu, wyboru właściwej lektury lub formy uczestnictwa w kulturze.

Upewni się, że uczestniczenie w proponowanych przez bibliotekę imprezach kulturalno-oświatowych przygotowują go do umiejętności odreagowania negatywnych stanów emocjonalnych przy użyciu środków artystycznych.

4. Prognoza

Wdrożenie postępowania biblioterapeutycznego (terapeutyczno-wychowawczego) spowoduje:

zintegrowanie grupy,
zmiany zaburzonej hierarchii wartości,
uświadomienie sobie własnych możliwości fizycznych, manualnych i intelektualnych,
podniesienie poziomu samooceny ucznia,
wyrobienie umiejętności zwracania się z prośbą o pomoc,
nabranie nawyków problemowego rozwiązywania zadań,
przełamanie lęku przed podjęciem decyzji i wykonaniem zadania,
zmianę zachowania, postępowania,
rozwinięcie twórczej wyobraźni ucznia,
nabycie umiejętności formułowania różnego typu wypowiedzi (okolicznościowej, literackiej).

5. Propozycje rozwiązania

Cel: pomoc uczniom, którzy z różnych względów potrzebują psychicznego wsparcia, rzeczowej informacji i pomocy w rozwiązywaniu ważnych dla nich problemów natury egzystencjonalnej.

Utworzenie grup terapeutycznych (6-8 osobowych), dobranych pod względem potrzeb i problemów, które mogą  być rozwiązane poprzez terapię czytelniczą i inne wspierające ją metody terapeutyczne oraz wiekowych – dzieci są dopiero  w trakcie nauki czytania i ich stopień umiejętności jest różny, ponadto dzieci rozwijają się i stale zmienia się ich zakres możliwości percepcyjnych.

Stosowanie określonych modeli postępowania biblioterapeutycznego w zależności od rodzaju problemów dotyczących danej grupy np. model wzmacniający ich poczucie wartości, model przeciwdziałający zachowaniom agresywnym, model wspierający lub pobudzający ich kreatywne działania, model mający na celu wyrównywanie ich deficytów intelektualnych i umiejętnościowych.

W czasie zajęć wykorzystywane będą : książki przygodowe, obyczajowe, bajki terapeutyczne, książki nagrane na kasetach magnetofonowych, teksty relaksujące, refleksyjne, utwory literackie i lektury szkolne na kasetach video, kasety magnetofonowe z muzyką, z różnymi efektami akustycznymi i odgłosami przyrody, drama, elementy pedagogiki zabawy, gry i zabawy czytelnicze, edukacyjne i terapeutyczne programy komputerowe.

Uwaga: Analiza przypadku może kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedynie rolę diagnostyczną.

6. Wdrażanie oddziaływań

Opisz ramowo przebieg stosowanych oddziaływań i ich skutki.
Przedstaw bardziej szczegółowo przykład, ilustrujący wybrane oddziaływania.

7. Efekty oddziaływań

Przedstaw zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań.
Porównaj prognozę pozytywną z uzyskanymi efektami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *